وي ادامه داد: آنهايي که چنين برداشتي دارند و اين تقسيمبندي را قائل شدهاند، مسائل ديني و مذهبي را عمدتا معنوي ميدانند، در حالي که مسئله مهدويت صرفا يک بحث مذهبي و معنوي نيست که کسي بخواهد آن را بپذيرد يا نپذيرد و به آن ايمان بياورد يا نياورد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اشاره به اينکه از اين جهت بايد توجه داشته باشيم که مهدويت تنها يک بحث اخلاقي، داراي آثار اخلاقي، طبعات اخلاقي و الزامات اخلاقي در جامعه نيست، تصريح کرد: مهدويت همه ماجراي هستي است. اين جهان بر مبناي آموزههاي اسلامي و شيعه يک بخش از حيات است و همه هستي نيست و انسان در اين جهان زندگياش بر اساس اين مختصات تعريف ميشود، اما همه حقيقت هستي اين جهان نيست.
مشايي در بخشي ديگر از صحبتهايش گفت: انسان در اين حيات يک تولد دارد، ولي تولد کل هستي آن نيست. يعني در اين جهان انسان متولد ميشود نه اينکه هست ميشود. در واقع هستي انسان به اين جهان بر نميگردد. تولد در اين دنيا تنها آغاز زندگي است در اين عالم است.
وي بيان کرد: اگر ما اين را بفهيم که چرا انسان در اين دنيا خلق ميشود و چه مسيري را بايد طي کند و ميتواند طي کند و به کجا ميرسد و ميتواند و بايد برسد ؟ و اين مسائل را حل کنيم، که کل مسائلمان حل ميشود.
مشايي افزود: جغرافيايي انساني و دامنه تعلقات انسان گسترده شده است، ماجراي اين جهان بايد درک شود و کليت اين جهان بايد دريافت شود خدا، انسان و جهان بايد با هم فهميده شوند و اگر شما انسان را نفهميد، امکان ندارد خدا را بفهميد چرا که انسان تجلي خداست.
وي در بخشي ديگر از صحبتهايش پس از اثبات هدف آفرينش از خلقت و جايگاه انسان اضافه کرد: ما بايد مفهوم بالاي مديريت را درک کنيم و بعد بگوييم در مهدويت چه اتفاقي خواهد افتاد؟
وي خاطر نشان کرد: امام زمان (عج)، انسان کامل است و انسان را معنا ميکند و اوست که ميگويد جهان چيست و تو چه هستي. در سايه عدل و عدالت اوست که براي انسان فرصت پيدا ميشود و امامت دست انسان را ميگيرد تا به سوي خدا ببرد./102
انتهای پیام/